L'adolescència
és
l'etapa
de
desenvolupament
sexual
per
excel·lència,
en
canvi,
no
dediquem
pràcticament
temps
ni
donem
gaire
importància
a
l'educació
sexual.
Com
podem
reduir
aquesta
necessitat
de
coneixement
sexual
a
una
simple
xerrada?
Pretenem
que
un
jove
entengui
un
procés
d'anys
en
una
sessió
de
dues
hores?
Pares
i
mares,
davant
aquest
buit,
us
animo
a
provar
amb
aquestes
pautes
educatives
de sexualitat
als
vostres
adolescents:
- Informa't! Tenim tota la informació? Què cal per obtenir-la? Hem de tenir seguretat que allò que dieu és correcte. Per tant, busquem fonts d'informació serioses i adequades (autors de reconeixement, webs, llibres, articles i el vostre centre de salut).
En
aquesta
recerca
hem
de
respondre
també
sobre
la
nostra
pròpia
sexualitat,
...Què
és
per
a
tu
la
sexualitat?
És
el
que
t'agradaria
que
fos?
Pot
portar
dies,
hores,
el
que
necessitem.
Un
cop
ho
tinguem
clar,
pregunta
al
teu
fill
o
filla.
Probablement
no
tingui
ni
idea
(o
les
tingui
molt
confoses),
per
tant,
és
el
moment
que
amb
el
nostre suport
pugui
construir
el
seu
propi
concepte
de
sexualitat.
Intenta
però,
que
aquest
inclogui
els
valors
imprescindibles
de
respecte
i
llibertat.
Hem
de
seguir
esbrinant
coses
de
la
nostra
sexualitat,
per
poder
transmetre
idees
sòlides.
Nosaltres
com
a
adults,
hem
aprés
a
estimar-nos
i
a
descobrir-nos?
Actuem
amb
responsabilitat
a
les
nostres
relacions
sexuals?
Resolem
els
conflictes
de
parella?
Manifestem
afecte
i
amor
amb
naturalitat
davant
la
resta?
Busquem
ajuda
o
demanem
informació
quan
la
necessitem?
Sabem
demanar
i
donar
plaer?
Sé
que
és
difícil,
i
estic
convençuda
que
responem més
d'un
“no”.
Encara
que
això
pot
generar
por
o
dubtes,
us
animo
a
continuar.
Estem
en
el
camí
adequat!
Quan
puguem
respondre
amb
un
“sí”
o
siguem
conscients
de
les
nostres
mancances,
tenim
més
eines
per
continuar...
- Fem-lo atractiu! Al jovent, en general, li agrada molt l'ús d'Internet. Les webs de salut sexual per a joves (per exemple la web de la Generalitat, cercant al buscador: sexejoves gencat) tenen un contingut interactiu i apropiat. Animem als joves a fer-ne ús!! Veurem que moltes coses també son noves per a nosaltres.
- Procurem que no s'oblidi. Una informació és efectiva si és interioritzada. La interiorització és facilita proposant exemples, participant en accions, debats, converses, aportant opinions, etc.
- No és cosa d'un dia! Probablement la primera intervenció no funcioni (he intentat parlar-ho i li fa vergonya fer-ho amb mi, l'he explicat un cas i em comenta que no te a veure amb ell/a...). No aconseguir l'èxit a la primera no significa fracàs. Amb adolescents, aquesta probabilitat augmenta, per tant, la paciència i els ànims han d'estar al nostre costat. Una manera efectiva de comprendre'ls millor és recordar la nostra rebel·lia d'aquesta etapa. De ben segur que hi han exemples! En aquella època ens semblava que la nostra manera d'actuar era correcta, o voliem arriscar, i tothom hem pensat que els adults eren pesats i avorrits.
- Els temps han canviat. Respecteu i accepteu les diferents opinions. Els nostres fills i filles estan creant la seva pròpia personalitat. Moltes vegades tenim l'errada de voler que siguin o tinguin el que nosaltres no he pogut tenir, que pensin i actuïn com nosaltres. Allò és impossible si el que volem és que es realitzin com a éssers autèntics i individuals. Donar espai per defensar les seves pròpies idees els ajuda a responsabilitzar-se de les decisions que prenen. No estic dient que no ens importi el que fan, però si que deixem espai a prendre consciència del que han fet, fins i tot que puguin analitzar si ho han fet per decisió pròpia o per influències. Prendre consciència no significa "una discussió unidireccional", sinó deixar que parlin i que donin els seus arguments. La família pot funcionar com una empresa, s'han de negociar els compromisos i les responsabilitats abans de posar-la en marxa, per després obtenir millors beneficis. Només en aquelles actuacions que considereu conductes perilloses que afectin la seva salut i es tornin incontrolables, és important demanar ajuda d'especialistes, abans que sigui tard.
- Busquem un motiu per parlar! Sinó inventa'l! Podem parlar d'una notícia del diari, o preguntar què és l'amor? què són les relacions sexuals? Explica quines manifestacions afectives us agraden més. Digueu cadascú que busca en una relació. Parlem de dones i homes al món laboral. Hi han moltes converses on els fills i filles poden opinar i participar, i on es poden incloure valors com el respecte, l'afecte, la intimitat, la llibertat sexual, acceptar la diferència d'opinió, etc.
- I EL MÉS IMPORTANT: DONEM UNA VISIÓ POSITIVA DE LA SEXUALITAT. La majoria d'informació sexual que reben està orientada a la prevenció de malalties de transmissió sexual i embarassos. Totes aquestes conductes reincideixen en una sexualitat genitalitzada on cobra rellevància la relació sexual coital. També es magnifica i s'idealitza la relació en parella romàntica indefinida. Però, com volem que la joventut construeixi una sexualitat positiva sinó els donem eines al respecte? És possible saber que fem bé l'amor amb altres si primer no l'hem provat amb nosaltres mateixos? És possible saber dir "NO" si ens protegeixen? Hem ensenyat als joves a estimar-se? A descobrir-se? O només a protegir-se?
No hay comentarios:
Publicar un comentario